onsdag 9 mars 2011

Gravallvarlig stämning i Geraldton

Hallå där!

Vinden dog i Esperance i fredags, så vi tog vårt pick och pack och körde lite drygt 1200km (!) till Geraldton. Det tog två dagar, och på vägen hann vi besöka wave rock. Lonely Planet utmanade oss "not to strike a surf pose" men vi kunde inte låta bli. Busigt. Ett gäng unga koreaner blev mycket imponerade, de hade nämligen bara testat hopp-poser, och gjorde snart detsamma.

Nu är vi alltså i Geraldton, som ligger ganska mycket i mitten av västkusten. Här är det varmt varmt varmt, men vi kom hit med lågtrycket så det är inte så farligt. Vi har surfat i fyra dagar på Coronation Beach som är helt perfekt! Det ligger ett rev 100m ut som bryter vågorna. Det ger plattvatten nära stranden, och höga, cleana vågor utanför. Och att surfa går jättebra! Jag, Kristin, har avancerat så jävla mycket! I måndags kunde jag komma upp och surfa riktigt bra, och det gick allt bättre att hålla mig upwind. Så jag behövde bara gå typ 200 m walk of shame (dvs vandra på stranden med utrustning upwind tillbaks till startpunkten). Men det var ändå bättre än i torsdags i Esperance där vi körde 2km "drive of shame" istället (Patrik hämtade mig med bilen). Och idag, idag kunde jag köra hur bra som helst! Upwind, downwind, kryssa, vågor, hit och dit, upp och ner, under vatten, över vatten, och bäst av allt, jag har lärt mig att bromsa! Men det börjar bli lite enformigt, så det är nog dags att börja öva på att hoppa.

För Patrik går det också bra. Han har kunnat köra fyra dagar i rad på sin bräda, och han börjar vänja sig vid vindriktningen som är spegelvänd mot den i Brasilien. Hans bräda tar typ in lite vatten, men det torkar under dagen. Det blir ingen bonfire av den än på ett tag. Imorgon blir det att öva på framåt-loopar.

Vi har kommit på ett sätt att kyla öl också, så nu kan vi ta en aftersurf eller två. Det är nice. Mycket nice. En iskall, torr öl i solen, när kroppen är helt mör efter 5 timmars surf. Det slår allt vad after ski, after work eller after beach heter.

Cheers


Som sagt, det är varmt. Medium - High - Very High - Severe - Extreme - Catastrophic. Just nu är den "bara" "Severe".

Surfin'

Det här är i twilight bay i esperance. Tjengrusarna var oskygga och kom ut på stranden. De gillar "solen och den varma sanden". Jag försökte mata dem med gräs... nåja

Patrik dirigerar vågorna och vinden i en "havets symfoni"... magiskt.

Sanden knarrade som snö och var helt hård!

I all härlighet tål att tilläggas att det är fett med flugor i Geraldton (därav handduken på Patriks huvud), man blir nästan arg. Panikattack varje morgon när de ska smaka på maten, på ens mungipor, i näsan, i ögonen.... och båda våra campingstolar är trasiga.. Så nej, det är inte en pall med antenner. Till och med armstöden har ramlat av. Men de var billiga!

1 kommentar:

  1. Så mycket ni får se och uppleva. Man är klart avis.

    "No worries"

    /Stefan

    SvaraRadera