söndag 24 april 2011

Blå berg och Sydney

Hejsan!Idag är det måndag, men en minnesdag från första världskriget, om jag förstått det rätt, så alla aussies är ute och super... Det är helt knäppt, alla barer är proppfulla, gatorna tomma. Staden sover, men alla festar, jag förstår ingenting.

Nu har det gått en hel vecka sen Patrik åkte hem och jag har helt kommit över chocken från att bli lämnad ensam. Nu är det plötsligt rätt nice (förlåt pata). I början av veckan stack jag iväg till Blue Mountains, en nationalpark som ligger 1,5 timmar utanför Sydney. Där finns en typ "bergskedja" som mer är branta kullar, och tusentals vandringsleder. Alla jag gick på ledde först ner från berget, sen ner i dalen. Bergen var väl en 500 m höga och stigarna så branta att jag blev helt genomblöt av svett av att klättra upp! Värsta träningspassen typ. Den finaste leden ledde till en höjd i dalen från vilken man hade 360 graders utsikt över alla berg! Det var underbart vackert. På nätterna campade jag i en skogsdunge med en flod där man kunde bada. Det var iskallt på natten och jag kunde knappt sova för jag frös så mycket! Jag drog upp dragkedjan på sovsäcken så långt det bara gick, och snörpte ihop luvan till ett litet hål, och grävde ner huvudet så att jag andades in i sovsäcken för att inte förlora någon värme. Sen låg jag där så stilla att jag fick kramp, det var hemskt. Men annars det var fint att både vandra och bo i skogen.

Sedan åkte jag tillbaks till Sydney på torsdagen och bodde helgen ut hemma hos kusin George. Tursamt nog tajmade jag både en inflyttningsfest och en brakmiddag till påskafton. Det var jättetrevligt och jag hade jättekul! Första festerna på resan, helt sjukt ju. Jag gick även på ett konstgalleri med samtida kinesisk konst som var riktigt bra. White Rabbit hette det, för alla er som kanske kommer hit en dag. Där köpte jag en hoppande plåtkanin som numera är min maskot. Jag tyckte om Sydney, det fanns mycket att göra, och jag får för mig att de har mycket konst och musik att hitta. Konserter och gallerin liksom. Det var i vilket fall kul att vara i en riktig storstad, jag gick tex på den annie leibovitz utställning som jag hade missat på fotografiska. Och så passade jag på att käka mycket thai och dricka konstigt te med gelebollar i, nonom. Och jag köpte nya converse, såna gula som jag alltid velat ha, svinbilligt på köpet! Jag känner mig inte lika mycket som en lantis längre.

Nu är jag på väg upp mot Brisbane, 900km norr om Sydney. Ska stanna i små städer på vägen och hänga några dagar i Byron Bay, som ska vara en liten hippie med fina stränder och sjukt bra surf. Borde kanske testa? Näää... När jag började köra idag så såg jag kajtare på en strand och var tvungen att panikbromsa bara för att springa ner på stranden och kolla vinden. Så kom jag på att jag inte hade någon sele, och traskade sorgset tillbaks. Men snart så, jag har sån abstinens! Jag är taggad för att lära mig tricks nu... Just nu är jag i Newcastle och ska äta middag hos några jag lärde känna via George. Det blir indiskt och jag har köpt konstiga, dyra öler, en som är rökt (?). Jag borde ta med något också, men jag vet inte vad... huh,sånt är så jobbigt. Men trevligt ska det bli iaf!

Blue Mountains


snusmumriken

Lunchrast







Det har blivit höst! Va liksom? Det ska ju vara varmt och sommar när man är på semester...


Ses snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar